Projector kind

“Een Projector-kind is als  een dirigent die het mooiste
  uit de groep haalt”

Projector(21% van de mensen)

Een Projector-kind kan niet bij de bron van energie in zichzelf komen en moet die energie daarom uit zijn omgeving halen, zodoende is het afhankelijk van anderen en heeft het erg veel behoefte aan aandacht. Dit zijn kinderen die over het algemeen bij iedereen goed liggen: ze nemen veel, maar ze geven ook veel. Op het schoolplein zullen ze zelden alleen in een hoekje staan en thuis zitten ze liever in de woonkamer dan in hun eigen kamer. Wat opvalt is hun zéér open houding in contact, ze zijn totaal gefocust op de ander. Ze nemen als het ware een hapje van je, om te proeven: wie ben jij? Wat is jouw karakter? Wat zijn je talenten? Ze zien je zoals je bent, met je sterke en minder sterke kanten, en  weten precies welke rol voor jou is weggelegd binnen de grote groep. Want ze gaan uit van de kracht van het collectief, van verbondenheid. Zoals een dirigent van een orkest precies weet hoe je samen tot het mooiste geluid komt.

 

Daarom zijn Projector-kinderen geboren leiders. Ze zien het als hun taak om een groep zo aan te sturen dat iedereen op z’n plek zit en z’n beste bijdrage kan leveren. Zij sturen, anderen dóén. Een Projector-kind zal pas voldoening vinden in zijn leidersrol als het daarin bevestigd wordt, het zal dat als een uitnodiging ervaren om de rol van verbinder op zich te nemen. Een uitnodiging die het maar al te graag aanneemt, want pas dan kan het volop in z’n kracht staan.

Inzicht

Een Projector-kind kan wel een beetje hulp gebruiken om zichzelf te ontdekken. het is zo gericht op de ander, dat het zelden stilstaat bij zichzelf. Jij kunt je kind bevestigen in wie het is, door het te laten merken dat je ’m ziet en waardeert: ‘Ik zie dat je fijn speelt’, of: ‘Wat kun je mooi verhalen vertellen.’ Of: ‘Ik vind je ook lief als je niet voortdurend de clown uithangt.’ dan hoeft je kind minder nadrukkelijk naar aandacht te hengelen. Het is fijn als het voelt dat het  helemaal goed is zoals het is.

 

Belangrijk is dat deze kinderen leren inzien dat ze beter kunnen wachten met actie ondernemen totdat ze worden ‘erkend’ en  ‘uitgenodigd’. Stel hun vragen  als ‘Vind je het leuk om mee  te gaan boodschappen doen?’  of ‘kan ik je helpen met je huiswerk?’. Vaak verschijnen er vanzelf mensen op hun pad die hen als leider erkennen en een beroep doen op die leiderskwaliteit; daar hoeven ze helemaal niets voor te doen. Die aantrekkingskracht is er van nature.

 

Het is vervolgens wel  belangrijk dat ze zich bij elke uitnodiging afvragen: wil ik deze aannemen of niet? Wil ik wel klassenvertegenwoordiger worden? Wil ik wel een grote rol in de schoolmusical? juist omdat deze kinderen vaak getalenteerd zijn, kan het lastig voor ze zijn te beslissen op welke uitnodiging ze moeten ingaan.

Jij als ouder kunt je kind daarin begeleiden: help het ontdekken wat echt goed bij ’m past. Wat zijn z’n talenten, zijn kwaliteiten? Laat ze kennismaken met de rijkdom van het leven, met cultuur, natuur, sporten...

 

Een laatste advies: zorg dat je kind op tijd in bed ligt. De hele dag met anderen bezig zijn kost bergen energie. Je kind zal ’s avonds dan ook geregeld uitgeput zijn.

Bron: Happi Kidz